A koronavírus miatt életbe lépett veszélyhelyzet kapcsán a diákmunka, gyakornoki foglalkoztatás jelentősége megváltozott.  A gyorsan változó létszámigényt napra pontosan le tudja követni a diákszövetkezeti foglalkoztatás, ami rugalmasságot és pontosan kalkulálható költségeket jelent a cégek számára a mostani bizonytalan helyzetben. 

Diákmunka a koronavírus idején

Az iskolaszövetkezeteken keresztül dolgozó diákok száma Magyarországon mintegy 180.000 fő. A vírus terjedése miatt életbe lépett intézkedések jelentősen befolyásolják a diákok munkavállalási feltételeit is. Ahol a tevékenység ezt lehetővé tette részben vagy teljesen home office-ba küldték a dolgozókat, beleértve a diákokat is. 

Gyakornoki programok

A banki és pénzügyi szektorban jelentős létszámban dolgoznak gyakornokként szakirányú tanulmányokat folytató hallgatók. Az elsődleges megoldás a zavartalan és biztonságos munkavégzésre a bankoknál is a minimális irodai jelenlét, ügyfélszolgálati idők csökkentése és a lehető legnagyobb mértékű távmunka biztosítása. Viszont egyes területeken  a szigorú előírások nem teszik lehetővé a távmunkát, így néhány gyakornoknak is fel kellett függeszteni a munkavégzését.

A gyakornoki programokban részt vevő hallgatók esetében más iparágakban az a jellemző, hogy ahol a cég meg tudja oldani a zavartalan működését home office rendszerrel, ott többnyire a gyakornokokat is átállították a távmunkára. Ahol erre nincs lehetőség ott a toborzás-kiválasztási folyamatot folytatták online csatornákon, de a munakezdést későbbre halasztották.

Szigorú óvintézkedések a termelő szektorban is

Gyártási területen vannak olyan projektjeink, ahol fix csoportokra osztották a diákokat és a járványügyi helyzet végéig mindenki csak abban a csoportban és beosztásban mehet dolgozni, amelyikbe most bekerült. Így minimalizálják az egymás közötti érintkezéseket, és tartják fenn a termelést. Rendszeres fertőtlenítéssel és minden munkakezdéskor új védőfelszerelések kiosztásával is növelik a diákok és a munkatársak biztonságát. 

Jó példák az  SSC és telekommunikációs cégeknél 

Egyértelműen látszik, hogy jelenleg a call center / ügyfélszolgálati szektor az, amely gyorsan és hatékonyan képes volt átszervezni a feladatait és nagy arányban megtartani a diák munkatársait is. A siker titka itt részben abban keresendő, hogy a digitális folyamatokban fejlettebb cégeknek sokkal könnyebb egy - részben már létező - home office rendszerre történő átállás. Az ügyfélszolgálati vagy telekommunikációs profilú cégek dolgozói felé alapvető elvárás, hogy a különböző informatikai rendszerekben jól kiismerjék magukat. A fiatalabb generációra egyébként is jellemző, hogy jól mozognak a digitális világban, számukra ez nem jelent különösebb kihívást. Több helyen a főállású dolgozók nagyobb arányban home office-ban végzik a napi munkájukat, a diákok pedig az így üresen maradt call centerekben, ügyfélszolgálati irodákban rendszeres fertőtlenítés mellett, szigorú távolságtartási és ültetései szabályzat szerint végezhetik tovább a feladataikat.

Kereskedelem és logisztika is felfutóban

A kereskedelmi és a logisztikai területen dolgozó diákok esetében szintén pozitívumokról lehet beszélni. Miután a járványügyi helyzetben ezeknek a cégeknek kiemelt szerepe van az ország működésének, az emberek ellátásának a biztosításában, ezért a foglalkoztatásban is többnyire fellendülés látható. 

Gyorsan változó gazdasági környezetben a diákmunka igénybevétele nagy rugalmasságot biztosít a létszámgazdálkodásban, és a HR osztályt  is mentesíti a toborzás, munkaügyi adminisztráció, hatósági bejelentés és bérszámfejtés alól. Ezt diákszövetkezetünk mind átvállalja.

Információ kérés