A beoltottak száma elérte Magyarországon a 2,5 milliót, így április 7-étől újra kinyithattak azok az üzletek. Az enyhítés a teljes kiskereskedelemre hatással volt, a rövid felkészülési idő ellenére sikeresen vették az akadályokat.

A diákmunka a leggyorsabb megoldás az újranyitás kezdetén

A diákmunka különösképpen előtérbe került, néhány nap alatt nagy létszámú munkaerő mozgósítására volt szükség a sikeres nyitáshoz, a diákok gyors munkába állása nagyban könnyítette a kiskereskedelmi és a vendéglátóipari helyek nyitását is. Nagy szerepe volt ebben az összehangolt HR folyamatainknak, a gyors és minőségi toborzás-kiválasztás most új értelmet nyert.

Létszámgazdálkodás, átszervezés az enyhítések után

A személyes ügyfélszolgálatot és call centereket működtető partnereinknél változó tendenciákat figyelhettünk meg a leállás alatt és az újraindulásnál is. Egyes telekommunikációs cégek a feladatok átszervezésével igyekeztek más területre átmenteni az értékes gyakornokokat, másoknál az ideiglenes leállás jöhetett csak szóba.

Az enyhítések a személyes ügyfélszolgálatok újbóli elindulását is lehetővé tették. A call centereket üzemeltető cégek a diákok számára is elérhetővé tették az otthoni munkavégzést vagy az irodai jelenlétet alakították át úgy, hogy a diákok részére is maradjon lehetőség a folyamatos munkavégzésre, a teljes leállás helyett a részmunkaidőre került a fókusz.

Több multinacionális cégnél volt megfigyelhető, hogy a külföldi anyavállalatok mintáját követve teljes felvételi stopot rendeltek el a szigorítások idejére és még fokozottabban ügyeltek a higiéniai szabályok betartatására. Fokozatosan a saját dolgozók mellett a gyakornokok részére is a legtöbb pozícióban biztosították a home office lehetőségét, így logisztikai és technikai bravúrok segítségével minimalizálták a termelékenység visszaesését. Ezek között a cégek között van londoni székhelyű, olajipari nagyvállalat, amely több magyarországi nagyvárosban üzemeltet SSC központokat, de ezt a taktikát követte pénzügyi szolgáltató központjában a világ egyik piacvezető italgyártó cége is.

COVID idején is jelen vannak a diákok a fő szektorokban

A logisztikai szektor egyes szereplői, például a repterek földi kiszolgálásában vezető szerepet betöltő cégek jelentős kényszerpihenőről nem számolhatnak be, a reptér működésének folyamatos biztosítása és az online kereskedelemhez köthető csomagok földi elosztása, kezelése folyamatos feladatot biztosított a diákok számára is. A kereskedelmi szektorban új feladatkörök alakultak ki, a webáruházakból érkező online megrendelések feldolgozására, csomagolására, melyre a fiatalok örömmel vállalkoznak.

Ellenben a vendéglátás és a szabadidő szektor most nyithatta újra kapuit a vendégek, látogatók előtt. A pünkösdi hétvégétől Balaton parti vendéglátó egységet, fürdőket, állatkertet fenntartó partnereink újra számítanak diákszövetkezetünk segítségére, hiszen a forgalomhoz igazodó létszám, és a kizárólag a teljesített órákhoz kapcsolódó tervezhető költségek most kiváltképp előnyös megoldást jelentenek számukra.

A diákmunkára folyamatosan van érdeklődés

A diákok munkavállalási kedve nem változott, a vírus indulása óta erős jelentkezési hullámokat tapasztalhatunk, szinte csak a tanulmányi szempontból különösen terhelt időszakokban – érettségi, vizsgaidőszak - érezhető visszaesés az álláshirdetésekre érkező jelentkezések számában. Múlt hónapban végeztünk egy felmérést diákjaink körében, melyből kiderült, hogy a munkakeresésnél elsődleges szempont a biztos kereseti lehetőség, azon belül is a minél magasabb órabér, de továbbra is fontos a szakmai tapasztalatszerzés és a rugalmas, tanulmányaikhoz igazodó munkaidő, amely mellett zökkenőmentesen le tudnak érettségizni vagy az egyetemi vizsgaidőszak teljesítésére is marad kellő idő.